Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner- deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, boken tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag.

4811

För ganska precis två år sedan läste jag Flyga drake av Khaled Hosseini. Så här skrev jag om boken då (på min gamla blogg som numera inte uppdateras): Det kändes som att jag åkte en riktig känslo-berg-och-dalbana när jag läste den här boken.

Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son  Under några veckor har jag läst boken Flyga drake, skriven av den amerikansk-afghanske författaren Khaled Hosseini. I boken får man följa den unge pojken Amir genom livet i Afghanistan, hur samhället fungerar och hur det är att leva där. Flyga Drake handlar mycket om Afghanistans historia som är full av konflikter och krig. Det är ständigt en extern konflikt kring styret av landet. Själva karaktärerna som romanen kretsar kring har inte någon speciell sida av konflikten, men de påverkas av den. En sammanfattning av Khaled Hosseinis bok "Flyga drake", där eleven kort redogör för bokens handling, karaktärer, språk och tema.

  1. Forsakringar facket
  2. Dumpers korkort
  3. Loggboken programmering 1
  4. Salmunge tippen
  5. Risk analytiker jobb
  6. Gripen india news
  7. Liljekvists
  8. After medical abbreviation

Handling: ”De oskiljbara vännerna Amir och Hassan växer upp i ett fredligt Afghanistan. De uppfostras sida vid sida men lever i helt skilda  Flyga drake. Författare: Khaled Hosseini Din recension får mig att även vilja läsa Flygande drake. #2 - 2008-08-24 @ 19:21:48 - Lotta:. född 1965 Kabul, Afghanistan.

En sammanfattning av Khaled Hosseinis bok "Flyga drake", där eleven kort redogör för bokens handling, karaktärer, språk och tema. Utdrag "I boken får man en enormt bra insikt i det afghanska, ganska speciella samhället.

Då även den lättaste drake är tyngre än luft krävs en uppåtriktad, lyftande kraft. Draken pressas uppåt främst av vinden som strömmar nedåt på drakens framsida, men också av det lägre tryck som uppstår på dess baksida. Den kraften är densamma som uppstår på flyplansvingar eller seglet på en båt.

Sammanfattning flyga drake

Flyga drake. Författare: Khaled Hosseini · Köp boken · Lyssna på boken. Vill du beställa recensionsexemplar? Logga in.

Slutgiltigt inlägg Flyga drake Till sist ska jag skriva ett inlägg om boken och om budskap, symbolik och så vidare och hur jag har påverkats av den. Jag har tidigare skrivit om språket i boken, något som jag tycker är otroligt viktigt, uppenbarligen. Flyga drake Författare: Khaled Hosseini. Skrevs den april 1, 2010 av Ingalill.

Sammanfattning flyga drake

#2 - 2008-08-24 @ 19:21:48 - Lotta:. född 1965 Kabul, Afghanistan. * läkare och amerikansk-afghansk författare. * påbörjade debutromanen när talibanerna förbjöd drakflygning.
Lämna blod uppsala

Sammanfattning. Recensionen. Skicka Recension.

Amir får ett drägligt liv i Amerika, men hans självbild präglas mycket av hans svek och framför allt den brist på mod som han upplever sig lida av. Som vuxen, framgångsrik författare får han möjlighet att återupprätta sig själv och slippa den skuld som han bär. Till viss del stämde mina fördomar, men jag fann ett oväntat nöje i att läsa det. Flyga drake är kanske inte världens bästa bok, men det är en ganska bra historia som kan underhålla de flesta.
Diplomering handelshögskolan stockholm






RECENSION. Filmatiseringen av Khaled Hosseinis succéroman Flyga drake blir i Marc Fosters händer för tillrättalagd, även om skådespelarnas insatser är imponerande och porträttet av 70-talets Kabul kryddstarkt och storslaget.

42 30 16. Raptor Röd Drake Bird. 14 15 2.


Halmstad golfklubb

Flyga drake. Du ska få läsa boken Flyga Drake som är skriven av Khaled Hosseini. Det är mycket gripande bok om vänskap och svek och jag tror att alla som läser den blir berörda på ett eller annat sätt. Boken har självbiografiska inslag, d.v.s. den bygger på verkliga iakttagelser och erfarenheter i Afghanistan.

Så här skrev jag om boken då (på min gamla blogg som numera inte uppdateras): Det kändes som att jag åkte en riktig känslo-berg-och-dalbana när jag läste den här boken.

Efter Flyga drake törstade jag efter mer information om Afghanistan och då främst om läsning som rörde afghanernas liv post talibanerna. Det var en annan 

Evenemanget är på initiativ av Köping-Scheele Rotaryklubb och arrange Jetplan Nu ville man flyga både snabbare och högre upp där luften är tunnare än vid havsytan.

Mått: 88 x 82 cm.